من می خواهم کارآفرین شوم

اقتصادی

توسط ایمان رضوی 0

ناپلئون هیل می گوید:
آرزو کسی را ثروتمند نمی کند، اما اراده ثروتمند شدن، آنگاه که تمام اندیشه فرد را در بر گیرد و سپس، یافتن راه ها و روش های دقیق کسب ثروت، و طی کردن این راه ها با اراده ای که “شکست” نمی شناسد “بی شک”، به ثروتمند شدن می انجامد.

هنری فورد می گوید:
من بر این باورم که خدمتی بزرگتر از خلق فرصتهای شغلی بیشتر با دستمزد بالاتر برای بشر نمی توانم انجام دهم.

کارآفرین کسی است که اقتصادهای بزرگ دنیا و کشورهایی که در تکاپوی صنعتی شدن هستند، او را تا سر حد یک قهرمان ملی احترام می گذارند و مورد ستایش قرار می دهند. اهمیت کارآفرین در این است که در بزرگترین اقتصاد دنیا یعنی آمریکا بیش از ۸۵ درصد از کسب و کارها توسط کارآفرینان اداره و کنترل می شود و بزرگترین کارفرما که سهم بزرگی در اشتغال زایی دارد، کارآفرینان هستند. اقتصاد آمریکا را همین کارآفرینان ساختند افرادی چون فورد، واتسون، دیسنی، کارنگی، شواب،هیلتون، هیوز و غیره و شرکتهایی چون IBM، جنرال موتورز، پولاروید، زیراکس، سی بی اس، پان آمریکا، استودیوهای والت دیزنی و MGM و لیستی از هزاران شرکت بزرگ و فعال حاضر در اقتصاد جهانی.
آرزوی اولیه همه کارآفرینان این است: آزادی اقتصادی و بی نیازی مالی بطوری که بتوانند زندگی آسوده و به دور از ناملایمات داشته باشند.

مزایای کارآفرینی:
شما با ایجاد یک موسسه یا شرکت مزایای زیر را بدست می آورید:
• بدست آوردن درآمد ماهیانه: با سعی و تلاش فراوان به درآمد می رسید و پس از مدتی که کسب و کار شما سودآور شد و رشد کردید حتی درآمد شما از درآمدی که در صورت کار کردن برای دیگران بدست می آوردید هم بیشتر می شود. سپس به مرور می تواند پس انداز مناسبی را نیز برای خود بدست آورید.
• امنیت: با رشد شرکت و جاافتادن آن در بازار و استفاده از امتیازات قانون تامین اجتماعی و بیمه های بیکاری و بازنشستگی، امنیت شغلی بدست می آورید.
• ایجاد دارایی و بالا بردن ارزش آن: هم زمان با رشد شرکت، دارایی هایی را تهیه می کنید که به مرور توسعه پیدا می کنند و روز بروز ارزش آنها بالاتر می رود. همچنین صاحب کسب و کاری می شوید که سایر سرمایه گذاران علاقه مند به خرید آن و یا سرمایه گذاری در آن می شوند.
• رضایتمندی: هیجان و چالش تاسیس و بزرگ کردن یک کسب و کار تا رساندن آن به سرمنزل مقصود، بسیار لذت بخش خواهد بود. همچنین اینکار خشنودی بسیاری را برای شما به ارمغان می آورد چرا که کارآفرینی درست شبیه بزرگ کردن فرزند می باشد و در پایان مشاهده میوه حاصل از درخت پربار زندگی کاری شما در حالی که سود آور است و عده بسیاری از محل کار در آن روزگار سپری می کنند و همچنین خدمت بزرگی به کشور خود نموده اید، همه و همه لذت بخش خواهد بود.

ویژگیهای کارآفرینان:
اگر فکر می کنید که می خواهید یک کارآفرین باشید باید با ویژگی های این افراد آشنا شوید.
ویژگیهای کارآفرینان به این شرح می باشد: مبتکر، بسیار سخت کوش، دارای انگیزه کاری بسیار قوی، مقاوم، تحلیلگر، دارای ارتباطات قوی و روابط عمومی خوب با سایر افراد، جدی، دارای چشم اندازی مشخص و دست یافتی، اراده قوی و خسته از کار کردن برای دیگران.
ناپلئون هیل نویسنده توانای حوزه های کارآفرینی می گوید:
رهبران واقعی جهان همیشه مردانی بوده اند که نیروهای نامحسوس و نادیده و موقعیتهای غیرقابل تصور را تحت کنترل خود درآورده و عملی کرده اند و این نیروها را به آسمانخراشها، شهرها، کارخانه ها، هواپیماها، خودروها و هر پدیده دیگری که باعث راحت تر شدن زندگی است تبدیل کرده اند… بسیاری از افراد موفق، هوش و ذکاوتی بسیار بالاتر از دیگران ندارند. با این حال، آنها بجایی رسیده اند که ما آنان را “نابغه” می خوانیم. مسلما ذهن مثبت گرای این افراد، نیروی مغزی آنها را از نیروی مغز دیگران بیشتر نمی کند، بلکه کارآمدتر و در دسترس تر می گرداند. من وقتی با مردانی همچون هنری فورد، اندرو کارنگی و توماس ادیسون صحبت کردم در واقع، با اذهانی عاری از هر ترس یا شکی در تحقق آمال و آرزوهایشان صحبت کردم.

وظایف دولتها در قبال کارآفرینان
دولتها وظیفه دارند تا حداکثر تلاش و کوشش خود را در جهت بارور کردن و پروراندن رهبران بزرگ آینده کسب و کار بعمل آورند. هر قانون ضد کارآفرینی باید به سرعت برچیده شود و تشویقهای قانونی فراوانی در قانون گنجانده شده و بعمل درآید. این دولتها نیستند که می توانند برای جوامع ما رفاه و آسایش را به ارمغان آورند، بلکه این وظیفه خود بخودی کارآفرینان است که اصلی ترین موتور محرکه پویایی علمی و اقتصادی جامعه هستند.
“بگذارید مردان و زنان از هیچ شروع کنند و چیزهایی بسازند. بگذارید آنان چیزی بسازند که تاکنون وجود نداشته است. بگذارید آنان گنج قارون بیندوزند تا با آن هر کاری می خواهند انجام دهند. در اینصورت، و تنها در این صورت، شکوفایی برای همگان میسر خواهد شد. اینکه بالاترین سطح زندگی در کشورهایی است که بیشترین ثروتمند را دارند، امری اتفاقی و عجیب نیست.

چگونه آغاز کنیم
کارآفرینان همیشه در کنجکاوی حل مسایل و مشکلات و یا ارایه خدمات و محصولات خلاقانه و نو می باشند. برای مثال ایده ایجاد پارکهای تفریحی عظیم Disneyland زمانی به ذهن والت دیزنی خطور کرد که او به اتفاق دخترانش برای تفریح به شهربازی محل سکونت خود رفته بودند. محیط این شهربازی کثیف، نامرتب و درهم و برهم بود، همچنین وسایل بازی کودکان بعضا خطرناک و غیر استاندارد بود و غذا، نوشیدنی و تنقلات مناسب و بهداشتی در شهربازی ارایه نمی شد. همچنین جو و محیط آن شهربازی چندان جای مناسبی برای کودکان و نوجوانان نبود. یک کمبود و نقص بزرگ جهت ارایه محیطی جذاب و تفریحی برای کودکان و بزرگسالان، ایده پارکهای Disneyland را شکوفا کرد. امروز در این مجموعه پارکها جذاب ترین محیط بازی در کنار شخصیتهای محبوب کودکان همچون میکی ماوس، دانلدداک و غیره با وسایل بازی استاندارد، جذاب و ایمن مهیا شده است. کودکان همراه با والدین خود ساعات لذت بخشی را می گذرانند و برای همه امکان تفریح سالم وجود دارد. خوردنیها سالم و مناسب می باشد. این نقص و پر کردن آن توسط والت دیسنی، سبب شد میلیاردها دلار در سال نصیب این شرکت گردد.

امروزه در کشور عزیز ما ایران فرصتهای بسیار بکر و فراوانی جهت ارایه خدمات و محصولات جدید جهت ارایه به بازار بزرگ و جوان ما مهیا می باشد.
شما هم باید با تحقیق و مطالعه یکی از این نقصها را یافته و بازاری برای خود دست و پا کنید. یک لحظه تفکر از ۷۰ سال عبادت پر ارزش تر است و کارآفرین باید به این سخن ارزشمند توجه ویژه ای داشته باشد. هدف تعیین کننده مسیر حرکت کارآفرین است و او در ذهن خود باید این هدف را تدوین نموده و پس از اطمینان از تعهد خود به آن وارد گود شود. او در این مرحله باید اقدام به تهیه یک برنامه کسب و کار (Business Plan) نماید. لازم می دانم در این قسمت نکته ای را تذکر دهم. در حدود یک قرن پیش بیان این مطلب که انسان وسیله ای خواهد ساخت که بتواند با آن به پرواز درآید یا به فضا سفر کند احمقانه و تخیلی فرض می شد. هفتاد سال پیش وجود رباتها فقط در کتابهای علمی تخیلی نمود داشد. شصت سال پیش دستگاهی که در عرض چند دقیقه غذایی را بطور کامل بپزد، عجیب می نمود. چهل سال قبل ارتباطات تصویری دو طرفه عجیب می نمود و هزاران مورد دیگر. امروز ما از خدمات هواپیما، شاتلهای فضایی رباتهای صنعتی و خانگی، دستگاههای مایکرو ویو و شبکه جهانی اینترنت و تلفن تصویری اینترنتی استفاده می کنیم. هیچ گاه به اندرزهای احمقانه افراد نادان و یا حسود گوش ندهید افرادی که همین مثالهای قبلی را در زمان ارایه اولیه آن ناشدنی و غیر ممکن می دانستند.
ذهن کارآفرین همیشه جلوتر از مرزهای زمان خود می باشد و بدنبال جذب فرصتها است. جف بزوس موسس و مدیر ارشد شرکت کتابفروشی برخط (online) Amazon.com یکی از افرادی است که یک فرصت در نظر اول بی اهمیت را جذب کرد و آن را تبدیل به کسب و کاری چند میلیارد دلاری کرد. ایده ساده بود. فروش کتاب و محصولات فرهنگی از طریق جایگاه وب آمازون به تمامی نقاط جهان. اینترنت شبکه ای جوان بود و امید به موفقیت این شرکت کم ولی به مرور از فروش هفتگی چند جلد کتاب محدود امروز به فروش میلیونی با تنوع موضوعات مختلف و عرضه کالاهای کوچک و متوسط رسیده است.
در ابتدا آماری را از کشور ایالات متحده آمریکا، یکی از بزرگترین کشورهای پرورنده کارآفرینان در جهان ارایه می دهم تا ذهن دوستان در خصوص اهمیت حیاتی مساله کارآفرینی در سلامت و رشد اقتصادی جامعه روشن تر گردد:
• فرهنگ آمریکا یکی از جستجوگرترین فرهنگها برای پذیرفتن ریسک و بدست آوردن فرصتها می باشد.
• خط سنی فعال در امور کارآفرینانه بین سنین ۲۵ تا ۳۴ سال می باشد که در حال گسترش یافتن به سنین پائین تر از ۲۵ سال نیز می باشد.
• یک نهم جمعیت آمریکا (در حدود ۱۱ درصد) درگیر کارآفرینی هستند.
• ۲۵ میلیون کسب و کار کوچک در آمریکا وجود دارد و بیش از ۵/۱۰ میلیون آمریکایی کارفرما می باشند.
• کسب و کارهای کوچک به تنهایی بیش از نیمی از نیروی کاری آمریکا را در استخدام دارند و نصف خروجی اقتصادی بخش خصوصی را شامل می شوند.
• کسب و کارهای کوچک تقریبا ۷۵% شغلهای جدید اضافه شده به اقتصاد را فراهم می آورند.

در این سلسله مقالات که تقدیم دوستان عزیز خواهد شد ما ۱۰ بخش آموزش عملی را خواهیم داشت که شامل بخشهای زیر می گردد:
۱- پس شما می خواهید یک کارآفرین شوید؟
۲- توسعه ایده کسب و کار
۳- ساختن مدل کسب و کاری موفق
۴- نیازمندیهای مدیریت مالی
۵- نیازمندیهای مدیریت بازاریابی
۶- اصول عملیات و اداره کسب و کار
۷- اصول مدیریت منابع انسانی
۸- خلق برنامه جامع کسب و کار عملی
۹- تامین اعتبار مالی مورد نیاز کسب و کار جدید
۱۰- چرخه عمر کسب و کار جدید

بخش اول: پس شما می خواهید یک کارآفرین شوید؟
این بخش یک دیدگاه کلی را در خصوص کارآفرینی و چگونگی تطبیق شما با این موضوع ارایه می دهد. بزودی خواهیم فهمید که کارآفرینی تماما درباره تصمیم گیری درست و به موقع می باشد. خود را در آئینه کسب و کار ببینید، آیا به واقعیات و مسئولیتهای عملی داشتن کسب و کار خودتان به دقت توجه دارید؟
کارآفرینی برای همه بدون توجه به طبقه، جنسیت، نژاد، دین یا ملیت گشوده است. مردان و زنانی از جوامع مختلف، سنین گوناگون و از تمامی کشورها، کسب و کارهایی نوآور و موفق را خلق می کنند. در کجای این تصویر رنگارنگ می توانید خودتان را جای دهید؟ هیچ مانع و مرزی وجود ندارد- تفکر دقیق و برنامه ریزی مورد نیاز است و این مساله مهمی نیست که شما که هستید یا چگونه می خواهید شروع کنید.
اگر بدانید که دانش و تجربه کارآفرینانه برای شما بهترین هستند، چگونه شروع می کنید؟ محتملا شما شروع به جستجو و آموختن در خصوص پارامترهای انسانی، اقتصادی و حقوقی جهت شروع یک کسب و کار جدید خواهید کرد. همراه با این پژوهش، شما بایستی به دقت موافقین و مخالفین داشتن یک کارراهه شغلی بعنوان یک کارمند حقوق بگیر را در برابر کارراهه یک مالک/مدیر برای یک کسب و کار جدید، کوچک و شاید پر چالش را بسنجید و مقایسه کنید. در بازار شغلی امروز، آیا چنین کارراهه استواری سراغ دارید؟
بهرحال کسب و کارهای کوچک جهت حفظ و سالم ماندن تضمینی ندارند. این بخش به شما جهت انجام موفق کارراهه کارآفرینی کمک خواهد کرد.
همچنین به شما کمک می کند تا از طریق سئوالات بسیار و راههای فراوان، ارزیابی کنید که آیا کارآفرینی برای شما مناسب است یا خیر. شما تشویق می شوید تا محرکها، استعدادها و مهارتهای خودتان را بسنجید.
در این بخش ما به سئوالات زیر پاسخ خواهیم داد:
۱- کارآفرینی چیست؟
۲- آیا من شرایط لازم را جهت کارآفرین شدن دارم؟
۳- چگونه و از کجا می توانم شروع کنم؟

۱- کارآفرینی چیست؟
کارآفرینی فرآیند سازماندهی، مدیریت و برعهده گرفتن ریسک و بازده یک کسب و کار یا سازمان می باشد. اغلب مردم کارآفرینی را بعنوان یک فرصت برای پیگیری آرزوی خود می پندارند؛ برای بسیاری، این مساله همیشه درباره پول نیست بلکه لذت چالش طلبی می باشد. آیا طالب ادامه کار هستید؟
جملات قصار زیر را در خصوص موفقیت کسب و کار بنگرید. این مرشدان کسب و کار چه چیزهایی را می خواهند به ما بگویند:
– تنها محلی که در آن پیروزی قبل از کار قرار می گیرد در فرهنگ لغات می باشد. ویدال ساسون
The only place where success comes before work is in the dictionary. Vidal Sasson
– من خودم به ارتقا و موفقیتم کمک کردم، من خود بایستی فرصتها را بدست می آوردم و اینکار را نیز به بهترین شکلی انجام دادم. هرگز دست روی دست نگذارید و منتظر فرا رسیدن فرصتها نباشید بلکه خود آنها را خلق کنید. سارا بریدوال واکر

مفهوم کارآفرینی بسی بزرگ است و درگیر مفاهیم بسیاری با جزئیات فراوان می باشد. اجازه دهید که نگاه نزدیک تری به مفهوم کارآفرینی داشته باشیم تا بتوانیم ابعاد آنرا درک کنیم.
به ویژگیهای کارآفرینی که در زیر آمده است توجه کنید. در مقابل ویژگیهایی که با آن موافقید علامت تایید √ بگذارید:
√ کارآفرینی
عملیات محور است و اغلب با شروع یک کسب و کار جدید یا پذیرفتن ریسک همراه می شود.
درگیر شدن با ریسکهای قابل اندازه گیری است.

درگیر شدن با برنامه ریزی بسیار است.

کوچک آغاز می شود و شروع به رشد می کند.

اجازه دهید این ویژگیها را مرور کنیم:
کارآفرینی:
۱- عملیات محور است: واژه کلیدی در این ویژگی “عملیات” می باشد؛ چیزی که دایما در حرکت می باشد. در اختیار داشتن یک کسب و کار نیازمند مدیریت صحیح می باشد. مفهوم مدیریت شامل موارد بسیاری است: اطمینان حاصل کردن از اینکه کسب و کار به آرامی و موثر حرکت می کند، پیدا کردن بازارهایی برای کالاها و خدمات، توجه به تقاضاهای تغییر محصول و خدمات در بازار، انجام عملیات موثر و مورد نیاز در محل به جهت حفظ موفقیت عملیات کسب و کار و پشتیبانی و حمایت از بهره وری و کارایی نیروی انسانی.
۲- درگیر شدن با ریسکهای قابل اندازه گیری است: واژه کلیدی در این ویژگی “قابلیت اندازه گیری” می باشد. ریسک در تمامی کسب و کارها وجود دارد. شما می توانید خودتان را برای اطمینان از به حداقل رساندن ریسک ممکنه آماده سازید ولی برخی اوقات شما از بعد مثبت و منفی شگفت زده می شوید. یک نفر باید مسئولیت تصمیمات اتخاذ شده را برعهده گیرد و آن شخص شما هستید. هر چه بیشتر برنامه ریزی کنید، بیشتر می توانید احتمال ریسک را کاهش داده و به موفقیت نزدیکتر شوید.
یکی از چالشهای شروع یک کسب و کار جدید، مسایل مالی می باشد. برای شروع کسب و کار و حفظ آن نیاز به پول می باشد. خواه این عملیات کوچک و یک نفره باشد و چه عملیاتی بسیار بزرگ. تخمین نیاز مالی اولیه در شروع کار آسان نیست و این دلیل اهمیت برنامه ریزی موارد ناخواسته می باشد. به ریسکهای مالی محاسبه شده در خلال آغاز بکار توجه کنید. این مرحله حتی اهمیت بیشتری دارد و اهمیت آن در این است که شما هم زمان سرپرست خانواده و افراد تحت تکفل خود نیز هستید.
فعالیت: چند ریسک دیگر را در مرحله شروع کسب و کار خودتان شناسایی کنید. برخی از این ریسکها را لیست کنید و راههای به حداقل رساندن آنها را هم مشخص کنید. کدام یک از این ریسکها در مورد موقعیت شما صدق می کنند؟

ریسک بالقوه راههای حداقل کردن آنها
۳- درگیر شدن با برنامه ریزی بسیار می باشد: واژه کلیدی در این ویژگی “برنامه ریزی” می باشد. اداره کردن موفق عملیات یک کسب و کار به دانستن چگونگی انجام بسیاری موارد و داشتن مهارتها و استعدادهای بسیاری مرتبط است. یک توصیه خوب برای کارآفرینان این است که تکالیف خود را خودشان انجام دهند و در تمامی جنبه های کسب و کار و فرصتهای آن به مطالعه و آموزش بپردازند.
داشتن قدرت برای تنظیم سیاستهای کاری خودتان (مانند ساعت کاری) و داشتن قدرت حفظ سودآوری و حفظ اتکا به خود بسیار مهم است. هرچند استقلال بسیار جذاب است ولی این مساله خود سبب ایجاد مسئولیتها و چالشهایی خواهد شد. در یک حرکت طولانی کار، اگر کسب و کار شما ضعیف عمل کند، شما مسئول بدهیها و مشکلات آن خواهید بود. این بسیار مهم است که شما مسئولیتهای مالی و قانونی ایجاد و توسعه یک کسب و کار را قبل از اتخاذ تصمیم نهایی خودتان در نظر داشته و بپذیرید.
۴- کوچک آغاز می شود و شروع به رشد می کند. واژه کلیدی در این ویژگی “رشد” است. رشد کسب و کار محتاج به زمان است. موفقیت یک شبه حاصل نمی شود. خوشبختانه رشد جنبه ای مثبت است. شما از تجربیات چه انتظاری دارید؟
فعالیت: شروع به یک کسب و کار با چالشها و پاداشهای بالقوه فراوانی روبروست. لیستی از چالشها و پاداشهایی را که در صورت آغاز یک کسب و کار با آنها روبرو خواهید شد، تهیه کنید.

اعلام ديدگاه