مهارت طلایی موفقیت از دید وارن بافت

کسب و کار

توسط ایمان رضوی 0

مترجم: سمیرا جلیلی

یک مهارت که به نقل از وارن بوفت ارزش و معیارهای شما را ارتقا می دهد.

وارن بافت میلیاردر معروف به دانشجویان رشته بازرگانی این گونه می گوید که فن بیان و سخنرانی مهمترین مهارتی است که می توانید آن را فرا بگیرید.

تصور کنید که در سال ۲۰۱۷ بر روی مهارتی که می تواند شما را به یکباره به سوی تعالی و پیشرفت سوق دهد ،کار می کنید که می تواند ارزش و معیارهای شما را به میزان ۵۰ درصد افزایش دهد و این مهارت و دانش همان فن سخنوری و سخن پردازی است.

پاداش و سودی که از سرمایه گذاری برای تقویت مهارتهای ارتباطی خود به دست می آورید در واقع ادامه دار بودن آینده حرفه ای شما را تضمین می کند. به حرف من ایمان ندارید، برگردید به سال ۲۰۰۹ و به سخنرانی و توصیه هایی که وارن بوفت در دانشگاه کلمبیا برای دانشجویان مدیریت بازرگانی و کسب و کار ارایه کرد:

” اکنون شما می توانید ارزش و معیار های خود را به میزان ۵۰ درصد ارتقا دهید و این امر تنها از طریق یادگیری مهارتهای ارتباطی حاصل می شود که این مهارت همان فن بیان و سخنوری است.”

دیدگاه بافت بدین گونه است که توانمندی و تسلط بر هنر فن سخنوری مهمترین  مهارتی است که به حرفه شما کمک شایانی می کند.

ممکن است شما با خود این گونه فکر کنید ” که عالی است ولی من ترس از سخنوری دارم”. قبول است. بافت خودش نیز از این مساله می ترسید ولی توانست بر آن غلبه کند.

 

غلبه بر ترس

بافت به عنوان یک مشاور جوان بازار بورس دوره سخنوری دیل کارنگی معروف را  برای غلبه بر ترسش گذراند. این واقعیتی است که زیاد بر ملا نشده است ولی بافت در اولین تلاش خود در گذراندن این درس شکست خورد به این دلیل که می ترسید از او خواسته شود در برابر جمعی سخنرانی کند. وی بار دوم موفق شد و امروز مدرک گواهینامه دریافتی خود را با افتخار در دفتر کارش به نمایش گذاشته است.

طبق  گفته های کریس اندرسون برگزار کننده جلسات TED  فن سخنوری و مسایل مربوط به آن از قبل نیز مهمتر شده است. در کتاب وی راجب سخنرانی های TED  اندرسون این گونه می نویسد” به عنوان یک رهبر (و یا طرفدار و حامی) فن سخنوری کلید باز کردن انتقال افکار، به حرکت در آوردن هیجانات و اشتراک گذاری مفاهیم و دانشی است که موجب رشد و تعالی رویای به اشتراک گذاشته شده ، می باشد.”

آیا به عنوان یک کارآفرین این امر درست نیست که شما در تلاش برای رسیدن به اهداف و خواسته هایتان هستید و یا عنوان مالک و صاحب اختیار  کسب و کار کوچک برای رسیدن به مشتریان بالقوه تان در تکاپو هستید؟

هدف شما طراحی انتقال افکار است، وحدت و ضمانتی که بر اساس اعتماد بین شما  و شنونده شماست. هدف شما به حرکت در آوردن هیجانات، انتقال دانش و ارتقا رویاهای مشترک است. فن سخنوری موثر و تاثیر گذار مهارتی است که می تواند به شما برای دست یابی به تمامی این نتایج کمک به سزایی کند.

 

 

 

فراگیری مهارتها

اندرسون این توانایی جذب کردن حضار را ” سواد ارائه مطلب” می نامد، که این مهارت قدرتمند می تواند ایده های شما را به اوج برساند، محصولاتتان را به فروش برساند و به رویاهایتان دست یافت. نکته و خبر خوب این است که اندرسون ایمان دارد این مهارت آموختنی است.

به لطف ارتباطات گسترده و جهانی، یو تیوب و جلسات TED هر شخصی که رایانه، تلفن و یا وسیله ارتباط جمعی همراهی دارد سخنرانیهای مطرح دنیا را در اختیار دارد.

من به کارآفرینان و صاحبین کسب و کارهای کوچک پیشنهاد میکنم با تماشا ویدئوهای بزرگترین سخنران تجاری تاریخ استیو جابز – موسس شرکت اپل – از یوتیوب شروع کنند.

تقریبا تمامی سخنرانی های عمومی استیو جابز – حتی به قدمت رونمایی از محصول ابتدایی مکینتاش در سال ۱۹۸۴- در شبکه های اینترنتی قابل دسترس و تماشا ست. یک مثال مسحور کننده سخنرانی  استیو جابز در سال ۲۰۰۷ برای رونمایی اولین محصول ایفون خود است.

به این نکات توجه کنید:

  • اسلاید های ساده، بصری و سفارشی که جابز از آنها برای تکمیل پیام خود استفاده کرد.
  • چگونگی رونمایی و معرفی محصول خود توسط جابز که مطالب را بدون صفحه نمایش متن سخنرانی خود ارایه داد. (تلپرومتور صفحه نمایشی است که در مقابل چشمان سخنران متن سخنرانی را به نمایش می گذارد تا سخنران مطالب را فراموش نکند). جابز به سادگی از کامپیوتر خود برای دمو اش بدین گونه استفاده کرد که نکاتی که مد نظر داشت را بر روی کامپیوتر مقابل خود به نمایش گذاشت تا ببیند.
  • شوخی و مزاحی که جابز در نحوه ارائه محصول خود به کار گرفت. مزاحمت تلفنی که با نزدیکترین فروشگاه Starbucks داشت که ویژگی های نقشه خوانی تلفن جدید خود را نشان دهد.
  • روش هوشمندانه ای که جابز برای جمع آوری محتوا و مطالب به کار برد. او حضار را با فکر اینکه جابز در حال معرفی سه محصول جدید خود است اغفال کرد. و زمانی که فاش کرد تمامی این سه محصول در یک محصول جدید به نام ایفون جای گرفته است همگان را شگفت زده کرد..

در رونمایی ایفون استیو جابز به ما خاطر نشان کرد که تماشاچیان امروزه خواستار چیزی بیش از نشستن در یک جلسه سخنرانی و رونمایی خسته کننده هستند. آنها در اشتیاق دستیابی به تمامی زاویا و نکات هستند. حضار و تماشاچیان یک جلسه سخنرانی خواستار این هستند که در جلسه سخنرانی تمامی موارد را دانسته و الهام بگیرند، مطالب برای آنها روشن شود و همچنین سرگرم کننده نیز باشد.

بله این مهارت آموختنی است- استیو جابز این مهارت را به صورت ذاتی نداشت بلکه بر روی این مهارت کار کرد. با همه این موارد باز هم با ویدئوهایی که می توانید از طریق تلفن هوشمندتان ببینید می توانید آسانتر یاد بگیرید و از طریق تماشای ویدئوهای بزرگترین کارآفرینان جهان و اسطوره های تجارت بر روی طرح  خود کار کنید.

به عنوان یک کارآفرین و یا مالک تجارتی کوچک شما به اندازه ایده های خود ارزشمند هستید. اگر شما  نتوانید دیگران را برای خرید ایده هایتان متقاعد سازید پس زیاد مهم نیستند.

ایده ها و نظرات شما استحقاق این را دارند که شنیده شوند. در سال پیش رو خود را متعهد سازید که مهارتی که می تواند زندگی شما و مسیر و راه تجارت شما را متحول کند، تقویت کنید و معیارهای خود را ۵۰ درصد بالا ببرید.

اعلام ديدگاه