۸ نشانه ورشکستگی کسب و کارتان

دسته‌بندی نشده

توسط ایمان رضوی 0

 

همیشه این را شنیده ایم که ۹۰ درصد شرکتهای تازه تاسیس ورشکسته می شوند. ما این ریسک را به جان می خریم تا بدنبال داشتن شرکت رویاهای خودمان باشیم. آن چیزی که کارآفرینان موفق را از دیگران متمایز می کند توانایی آنها در تشخیص زمان درست پا پس کشیدن از یک کسب و کار است. این تصمیم راحتی نیست ولی تزریق زمان و پول بیشتر به یک کسب و کار دارای مشکل منطقی نیست. آنها جلوی ضرر و زیان بیشتر را می گیرند و از اشتباهاتشان درس می گیرند تا به سراغ کسب و کار بعدی بروند.

اگر همچنان مردد هستید که آیا کسب و کار شما هم در معرض مشکلات جدی است یا نه بهتر است به هشت نشانه زیر درباره شرکتهای با مشکلات جدی توجه کنید:

۱- فروش پایین

اولین و البته مهم ترین نشانه اینکه یک شرکت در حال غرق شدن می باشد، فروش کم آن است. این می تواند در غالب آنچه که کمتر از انتظار برنامه ریزی شده باشد یا اینکه میزان فروش نسبت به فصل قبل کاهش معناداری داشته باشد. کسب و کار شما بدون یک جریان مرتب از درآمد برای پوشش دادن به هزینه های شما نمی تواند دوام بیاورد.

وقتی متوجه کاهش میزان فروش شدید بایستی به سرعت بدنبال تشخیص دلیل این مشکل باشید. این کار را با بررسی کارکنان و مشتریانتان شروع کنید یک تحلیل رقابت را هدایت کنید و محیط خارجی را مورد بررسی قرار دهید مثلا از نظر تغییرات اجتماعی با بلایای طبیعی.اینکار می تواند به شما یک درک بهتر از دلیل سقوط فروش بدهد اگر چرخشی در اوضاع کاری در حال وقوع باشد و به شما یک تصویر واضح از مشکلات کسب و کار خواهد داد.

۲- نمیتوانید آخرین بار را که با یک مشتری صحبت کرده اید به خاطر آورید.

مدیران فروش تنها کسانی نیستند که باید با مشتری صحبت کنند. حتی به عنوان موسس و مدیرعامل، این وظیفه شماست که با مشتریان بالقوه و موجود خودتان صحبت کنید تا نیازهای آنها را متوجه شوید و اینکه چگونه کسب و کار خودتان را بهبود ببخشید. این یک ترفند است که همه از سام والتون موسس شرکت وال مارت گرفته تا بیل گیتس معروف باید برروی آن تکیه کنند.

این نشانه وخامت اوضاع بعدی است که نمی توانید به خاطر بیاورید که آخرین بار با یک مشتری صحبت کرده اید، خواه اینکه نخواسته اید در این کار مشارکت کنید یا اینکه مشتریان علاقه ای به محصولات و خدمات شما دیگر ندارند.

۳- هیچ کس درباره کسب و کار شما صحبتی نمی کند

این موضوع در ارتباط تنگاتنگ با نشانه قبلی است. یک جای کار می لنگد اگر کسی در شبکه های اجتماعی به شما اشاره ای نمی کند یا اظهار نظر کردن را رها کرده اند و اینکه با مدیران فروش شما تعامل نمی کنند. این به آن دلیل است که یا شما دیگر با مخاطبین تعامل نمی کنید و یا اینکه آنها دیگر برای کسب و کار شما اهمیتی قایل نمی شوند.

سعی کنید مشتریان را مجاب کنید تا درباره شما اظهار نظر کنند یا در شبکه های اجتماعی شما را دنبال نمایند تا دیده شوید. اگر همچنان سکوت حکم فرما بود، امکان حفظ کسب و کار در حال از دست رفتن می باشد.

۴- شما مرتبا انگیزه های خودتان را مورد پرسش قرار می دهید.

همه ما لحظاتی را در عمرمان تجربه کرده ایم که از خودمان سوالاتی از این دست را پرسیده ایم ٬چرا من اینکار را می کنم؟٬ یا ٬دیگر نمی توانم تحمل کنم٬ این ها در خلال کارتان به عنوان یک کارآفرین طبیعی است. ولی اگر این دغدغه های ذهنی مرتبا تکرار شود تا به یک عادت تبدیل شوند وقت آن است که از آن کسب و کار خارج شوید.

حتی اگر کسب و کارتان موفق باشد، حضور شما می تواند سبب بسته شدن آن شود. پس از آن خارج شوید.

۵- هیچ چیز منحصر بفردی در خصوص کسب و کار شما وجود ندارد.

کسب و کار شما باید بتواند در برابر رقبا مقاومت کند و توان رقابتی خود را حفظ کند. زمانی را صرف کرده و ویژگی های کسب و کارتان  و محصولات و خدمات آن را روی کاغذ بیاورید آنگاه آنها را با سایر شرکتهای رقیبتان مقایسه کنید. اگر شما نسبت به رقبای برتر خود متفاوت هستید آنگاه می توانید از این حاشیه رقابتی به نفع خودتان برای خلق ارزش در بازار استفاده کنید.

اگر نه، می توانید مطمئن باشید که کسب و کارتان در آینده دوام نخواهد آورد. بهتر است موضوعی را برای منحصر بفرد شدن بیابید در غیر انصورت محکوم به شکست هستید.

۶- از خود راضی بودن.

در تاریخ معاصر بلک باستر نمادی از ورشکستگی کسب و کار است. دلیل اصلی این که این شرکت با ورشکستگی مواجه شد این بود که در پی بردن به آن که مشتریانش چیز متفواتی می‌خواهند موفق نبوده است. مردم به جای آن که به بلاکباستر محله‌ی خودشان بروند و هزینه‌های سنگین تاخیر در پس دادن دی.وی.دی یا بازی رایانه‌ای کرایه‌ای را بپردازند، ترجیح می‌دهند از سیستم تحویل دی.وی.دی نت فلیکس یا تماشای آنلاین فیلم‌ها لذت ببرند. طبق گزارش‌ها، مدیران اجرایی نت‌فلیکس حدود سال ۲۰۰۰ به بلاکباستر پیشنهاد شراکت دادند اما مدیران اجرایی بلاکباستر با خنده آنها را از دفتر خود بیرون کردند.

به طور خلاصه، از خود راضی بودن عامل مرگ بلاکباستر بود.

اگر پشت میزتان نشسته‌اید و از خودتان می‌پرسید چرا کسب و کارتان در خطر است، از خودتان بپرسید آخرین باری که کسب و کارتان چیز جدیدی به بازار عرضه کرد کی بوده است؟

۷- تغییر و تبدیل کارکنان و استخدام.

گاهی کارکنان‌تان پیش از شما می‌فهمند که مشکلی به وجود آمده است. چه این مشکل به روشنی عدم دریافت حقوق باشد، چه ظریف‌تر مثل اعتقاد نداشتن به کسب و کارتان یا رنجش از دست مدیران، شما باید به علت ریشه‌ای نرخ بالای تغییر کارکنان بپردازید.

استخدام و آموزش کارکنان جدید هزینه بسیار زیادی در بر دارد، پس کارکنان فعلی‌تان را حفظ کنید. وقتی بودجه‌ برای جایگزین کردن آن کارکنان نداشته باشید اوضاع می‌تواند واقعا پیچیده شود. این یعنی شما انتظار دارید کارمندان آزرده خاطر و پرکارتان بیشتر برای‌تان کار کنند. فکر می‌کنید چه مدت دیگر با این رویه دوام خواهند آورد؟ این یک چرخه‌ی معیوب است که می‌تواند نهایتا موجب به فراموشی سپرده شدن کسب و کارتان بشود.

۸-  بر سر گردش نقدی کشمکش‌های جدی وجود دارد.

گردش نقدی پولی است که به کسب و کارتان وارد و از آن خارج می‌شود. عموما این اصلی پذیرفته شده است که اگر بخواهید شرکتتان به حیات خود ادامه دهد باید گردش نقدی مثبتی داشته باشد، یعنی برای مدیریت کل هزینه‌های‌تان پول کافی به دست بیاورید.

اگر به خاطر بدهی، دفترداری ضعیف، رشد بیش از حد سریع، و پیش‌بینی نادرست درآمد و مخارج آتی‌تان با مشکلات مالی روبرو هستید، پس این یکی از بارزترین نشانه‌های ورشکستگی شرکت‌تان است. اگر به درستی با آن برخورد نکنید، انتظار نداشته باشید که شرکتتان خیلی دوام بیاورد و تعطیل نشود.

اعلام ديدگاه